Ocet winny jest w pewnym sensie produktem ubocznym produkcji wina, jednak przypisywane jest mu mnóstwo cennych właściwości. Stosuje się go w kuchni w formie przyprawy do dań wytrawnych i słodkich, dodanie go do jedzenia przedłuża też trwałość – dzieje się tak z powodu kwaśnego odczynu. Jest również dodatkiem, który wzmacnia aromat i poprawia walory smakowe.

W jaki sposób powstaje ocet winny?

Naturalna forma octu winnego to produkt fermentacji białych lub czerwonych winogron, decydują one też o jego zabarwieniu. Elementem niezbędnym procesu fermentacji są mikroorganizmy z rodziny Acetobacteriace. Cały proces można podzielić na dwa etapy – najpierw w warunkach anaerobowych cukier, który zawierają owoce winogron przekształca się w alkohol, a w trakcie kolejnego etapu powstałe w ten sposób wino z czasem przemienia się w kwas octowy, czyli ocet. Przeważnie jego moc mieści się w granicach 2-11% i jest efektem stężenia fruktozy w winogronach, ale też staranności w prowadzonym procesie fermentacji i czasu. Jeśli fermentacja trwa krócej, to ocet jest słabszy i mniej słodki.

Ocet winny jest produktem, który ma niewielkie ilości kalorii, a także składników odżywczych. W zależności od gatunku, kaloryczność 1 łyżeczki płynu może zawierać od ok. 2 do ok. 15 kcal. Należy wiedzieć, że niestety wartość odżywcza odmian o obniżonej kaloryczności (jak np. octu destylowanego) jest niestety niewielka.

Czy ocet winny jest zdrowy?

Ocet winny posiada sporo cennych właściwości.
Na co wpływa ocet winny?

Reguluje poziom cukru we krwi – badania, jakie przeprowadzono na ludziach pokazały, iż wprowadzenie do diety octu winnego skutkuje obniżeniem dwóch istotnych parametrów: poziomu cukru, a także poziomu insulinypodwyższającego się w niedługim czasie po posiłkach.

Wykazuje właściwości przeciwbakteryjne – antybakteryjne działanie octu powoduje, iż sprawdza się podczas leczenia grzybicy paznokci lub brodawek i wielu innych dolegliwości. Można go też wykorzystać do miejscowego leczenia przy poparzeniu czy infekcjach skóry.

Redukuje poziom cholesterolu – u myszy, po spożyciu octu stwierdzono niższy poziom cholesterolu. To oczywiste, że do udowodnienia tej zależności niezbędne są dokładniejsze badania, jednak pierwsze wyniki badań są bardzo obiecujące.

Kontroluje wagę – według przeprowadzonych badań spożycie octu tuż przed jedzeniem potrafi zwiększyć uczucie sytości, a dzięki temu prowadzić do redukcji spożycia kalorii, co może skutkować późniejszym spadkiem wagi.

By cites